Den 8. juni 2010 fattet formannskapet i Frogn et vedtak som nok falt mange tungt for brystet. Den vakre alleen i Kirkegaten var "syk". En grundig vurdering fra en fagmann konkluderte med at mange av lindetrærne var i svært dårlig forfatning og at det ville være forbundet med risiko å la trærne bli stående. Rådmannen la frem en plan for hvordan vi på best mulig måte kunne forbedre jordsmonnet og erstatte alleen til glede for kommende generasjoner. Det var et trist, men nødvendig vedtak som ble gjort den gangen, bygget på faglige vurderinger!
På Amta's førsteside 7. mars 2011 finner jeg så at ordføreren har gått inn og stoppet utførelsen av vedtaket ved å umiddelbart stanse fellingen av de "syke" trærne. Dette skal han angivelig ha gjort med bakgrunn i mange sinte og fortvilte Drøbaksboere som blant annet hevder at trærne er "friske".
Denne saken reiser prinsippielle spørsmål - både om "særinteresser" i Frogn og om ordførerens hjemmel til å stoppe lovlig fattede vedtak gjort i både hovedutvalget for miljø, plan og bygg og i formannskapet.Er det slik at om mange nok ringer ordføreren så kan lovlige fattede vedtak settes til side?
På dette grunnlaget har jeg funnet det nødvendig å sende brev til ordføreren hvor jeg ber om at han snarest orienterer formannskapet om sin håndtering av saken.
På Amta's førsteside 7. mars 2011 finner jeg så at ordføreren har gått inn og stoppet utførelsen av vedtaket ved å umiddelbart stanse fellingen av de "syke" trærne. Dette skal han angivelig ha gjort med bakgrunn i mange sinte og fortvilte Drøbaksboere som blant annet hevder at trærne er "friske".
Denne saken reiser prinsippielle spørsmål - både om "særinteresser" i Frogn og om ordførerens hjemmel til å stoppe lovlig fattede vedtak gjort i både hovedutvalget for miljø, plan og bygg og i formannskapet.Er det slik at om mange nok ringer ordføreren så kan lovlige fattede vedtak settes til side?
På dette grunnlaget har jeg funnet det nødvendig å sende brev til ordføreren hvor jeg ber om at han snarest orienterer formannskapet om sin håndtering av saken.
Mandag 7. mars startet rådmannen med å fullføre effektueringen av formannskapets vedtak fra 8. juni i fjor med å erstatte eksisterende lindeallé med nye trær. Forhold og faktum rundt dette er slik:
SvarSlett- Jeg mottok flere henvendelser om misnøye med trefellingen
- Jeg avklarte med rådmannen om det var tid til å utsette fellingen inntil fornyet behandling uten at dette forhindret gjennomføring av Formannskapets vedtak. Rådmannen bekreftet at dette var mulig.
- Jeg ber rådmannen sette saken på dagsorden, kfr KL § 32, punkt 2. Se under.
- Jeg avklarte med leder for MPB (Miljø, plan- og byggesaker) at saken også settes dagsorden i nevnte utvalg
Kommunelovens § 32 omhandler: Fastsetting av møter. Sakliste. Innkalling. Møteledelse og pkt 2 sier at Lederen av folkevalgt organ setter opp sakliste for det enkelte møte.
Nå er det slik at ordfører/utvalgsleder kun setter opp et forslag til saksliste. Det er utvalget selv som beslutter hva som skal behandles i møtet.
Dette har vært mitt anliggende i saken.